50 dagen onderweg - Reisverslag uit Padanglinjong, Indonesië van Marieke Joyce - WaarBenJij.nu 50 dagen onderweg - Reisverslag uit Padanglinjong, Indonesië van Marieke Joyce - WaarBenJij.nu

50 dagen onderweg

Blijf op de hoogte en volg Marieke

23 November 2015 | Indonesië, Padanglinjong

Lieve allemaal,

Na bijgekomen te zijn van onze wilde avonturen in de moskee, stonden we weer met frisse moed op voor een nieuwe dag in KL. Met de tram zijn we naar de Batu Caves gegaan: een hindoeïstische tempel gebouwd in hoge grotten. Na een pittige klim de berg op (veel zon, sairong om de benen), zagen we dit bijzondere fenomeen waar ook gebedsdiensten werden gehouden. Vooral de grotten zelf waren indrukwekkend. Toen we uitgekeken waren, zetten we de terugtocht in naar ons hotel om even een heerlijke verfrissende duik te nemen op onze rooftop. Vervolgens douchen, optutten, en richting de Pavillion mall. Daar aten we eerst een heel erg lekker bord risotto, waarna ons avondprogramma voor de deur stond: Spectre! Geinig in een Aziatische bioscoop en even een verademing zo'n westerse film.

Na lekker uitgeslapen te hebben en aan het zwembad te hebben gelegen, gingen we weer richting de shopping malls. Na onze ogen weer uit te hebben gekeken bij alle grote en dure merken stond wederom een potje karaoke op het menu. We kunnen er maar geen genoeg van krijgen! S'avonds nog even de Petronas Towers by night aanschouwd en weer een dag van onze reis zat er alweer op.

De volgende ochtend gingen wij van start met een bord Pad Thai en een kom Saoto soep. Na deze goede start was het tijd om de bus naar Singapore te regelen. Terwijl wij in het reisbureautje zaten te wachten, kwamen er ineens twee Arabische mannen, compleet met tulband en gewaad, voor het raam staan die probeerden onopvallend een selfie met ons erop te maken. Deze selfie was blijkbaar niet van voldoende kwaliteit, want even later kwamen ze verlegen binnenschuifelen en vroegen om een 'picture, please?'. Volledig van ons a propos bedankten wij voor de eer, waarop ze teleurgesteld afdropen. Wij keken elkaar eerst vol verbazing aan en moesten daarna keihard lachen. Sowieso hebben deze dagen in Kuala Lumpur best veel mensen foto's van ons proberen te maken, sommigen stiekem en anderen ronduit onbeschaamd.

Toen de bus naar Singapore geregeld was, gingen we naar Bukit Bintang, een grote straat met heel veel hele grote shoppingmalls. Het was al helemaal versierd in kerstsferen. Best apart, in midden november en met 35 graden. We hebben de dag afgesloten met heerlijke sushi en een drankje in een skybar, om nog een laatste keer van het uitzicht op de Petronas Twin Towers en de rest van de stad te genieten.

De dag erna was het dan tijd om Kuala Lumpur en Maleisië achter ons te laten: per bus (dit keer weer een luxe exemplaar, met tv-schermpjes en lunch) gingen we naar Singapore. Al met al toch weer een reis van acht uur, maar uiteindelijk kwamen we goed en wel aan in het derde land van onze reis.

De volgende ochtend zijn we meteen op pad gegaan (we hadden maar twee dagen in Singa) en met de bus en metro naar Marina Bay Sands gegaan. Het openbaar vervoer is hier heel goed geregeld, en ook heel schoon. Hier was weer een mega grote shopping mall met een aangelegde rivier binnen en uitbundige kerstversiering. Geld moet rollen zullen we maar zeggen. Daar over gesproken... Er zijn in Singapore nogal bijzondere regels met hoge boetes tot gevolg bij het overtreden daarvan. Zo is het verboden om te eten of te drinken in de metro, verboden rommel op de grond te gooien, verkoop van kauwgom is strafbaar, mag je enkel oversteken op de daarvoor bestemde voetgangers paden, is het verboden om het toilet niet door te spoelen en schreeuwen in het verkeer is ook absoluut niet de bedoeling. 1000 dollar boete bij het overtreden van een van deze regels is een normaal bedrag. Het is dan ook op de straten enorm schoon. Na de shopping mall zijn we naar de bovenste verdieping van het Marina Bay Sands Hotel gegaan voor een prachtig uitzicht over de stad en hebben we ook een kijkje genomen bij de Gardens by the Bay. Geweldig de skyline! Daarna voelde Joyce zich niet lekker en is terug gegaan naar het hotel. Marieke is nog verder de stad gaan verkennen en heeft de ongelofelijk indrukwekkende MerLion bekeken (was een hartstikke klein standbeeld), en een aantal Europese gebouwen. We hadden echt enorm geluk met het feit dat we de stad konden bezoeken ivm de rook vanuit Indonesië. We hebben er namelijk totaal geen last van gehad!

De volgende dag stond er een geweldig programma voor de deur: Universal Studios! Wederom met bus en metro zijn we naar Sentosa Island gegaan: een waar preteiland. Waterparken, enorme resorts, kabelbanen, Sea World en natuurlijk Universal Studios zijn te vinden op dat eiland. Echt geweldig! Het park had verschillende thema's, zoals: Shrek, Transformers, Madagascar, New York/Hollywood, Ancient Egypt, Sesamstraat en Sci-Fi. Ook dit park was brandschoon, super mooi en aan alles was gedacht. Van de bijbehorende muziek tot aan het echtheid-gehalte van de nagebouwde gebouwen. Ook qua 4D attracties liepen ze echt voor op wat wij in Nederland hebben. De Panda droom in de Efteling is erg sneu vergeleken met de 4D attracties hier. Afgepeigerd van alle indrukken en ons enthousiasme, zijn we s'avonds nog naar de skyline by night wezen kijken en dat was echt de moeite waard. Prachtig!! Moe maar zeer voldaan lagen we in bed voor alweer het laatste nachtje in Singapore.

De volgende ochtend vertrokken we naar het vliegveld, om met AirAsia te vliegen naar Yogyakarta, Java. De vlucht verliep prima en met een weer een nieuwe stempel en een mooi visum in ons paspoort kwamen we aan in ons guesthouse. De kamer hier was erg simpel en wat klein, maar bij het guesthouse zit wel een lekkere tuin met een zwembad, dus het is alsnog goed vertoeven.

De dag hierna staat een bezoek aan de hindoeïstische Prambanan-tempel op er programma. We wilden hier met de taxi heen gaan, maar vanuit het guesthouse raadden ze aan om met de bus te gaan omdat dat goedkoper was. Het was inderdaad erg goedkoop, maar we bleken met drie verschillende bussen te moeten en de reis duurde bijna anderhalf. Ook houden ze er een apart bussysteem op na; zo kregen we na het betalen geen kaartje, 'no ticket no problem' en stond er in elke bus een mannetje die live de haltes omriep. Toch is ook dit ov-avontuur weer goed afgelopen en kwamen wij aan bij de Prambanan-tempel. We besloten een keer een gids te nemen om wat meer over de geschiedenis te horen. De gids bleek echter nogal een miskoop: het leek alsof hij een bandje afspeelde, hij praatte snel en onverstaanbaar en luisterde niet naar onze vragen. We hebben de beste man dan ook zodra het kon afgeschud en hebben toen zelf nog in alle rust de tempels bekeken. Wederom indrukwekkend! Er waren ook veel mensen uit Indonesië zelf die de tempels bezochten. Voor hun blijken wij echter interessanter te zijn dan de tempel zelf. Mensen wierpen zich naast ons om een foto te nemen, of stellen zich verdekt op om snel een kiekje te maken. Tegen oude mannen zeggen wij resoluut nee, maar toen een aantal schoolmeisjes vroegen of ze alsjeblieft met ons op de foto wilden, vonden we dat wel leuk. Toen was het hek van de dam: van alle kanten kwamen nog meer kinderen, maar ook ouders, juffen en meesters aanrennen om met ons op de foto te gaan. Wij lieten het allemaal maar over ons heen komen maar waren wel een beetje beduusd... Dit hadden we nog nooit meegemaakt.

De volgende ochtend hebben we heerlijk aan het zwembad vertoefd, waarna we om 13:30 op werden gehaald door een minibus om richting de Borobudur te gaan. We hadden het wel even gehad met het provisorische OV. Na de hele ochtend van een stralende zon te hebben genoten, sloeg het weer in de bus volledig om. Wat een pech dachten we! Eenmaal aangekomen op het terrein, en na 2 km door allerlei prullaria souvenir kraampjes te zijn omgeleid, kwamen we droog(!) aan bij de prachtige Borobudur. Samen met onze Amerikaanse vrindinnen Patsy en Britney kregen we amper de kans het goed te bekijken, want allerlei kinderen en ander gespuis kwam op ons afgestormd voor foto's. Die twee uit de USA smulden van alle aandacht, liepen glimmend door het complex, gingen welwillend met iedereen op de foto en trokken ons erbij. De lelijkste gezichten hebben wij op die foto's getrokken en ons verstopt waar we konden.. Hilarisch! Nadat we terug kwamen hebben we nog even lekker Mexicaans gegeten en zat onze laatste dag op Java er alweer op.

De dag erna was het dan tijd om naar het volgende Indonesische eiland te gaan: Bali. Na slechts een uurtje vliegen kwamen we al aan op Denpasar, vanwaar we met de taxi naar onze eerste Balinese bestemming reden: Canggu. In dit dorpje aan de kust vertoeven we nu inmiddels vier dagen en het bevalt ons hier meer dan goed! We slapen in een heerlijk guesthouse, met een mooie kamer, vriendelijke eigenaren en een lekker zwembad. Op onze scooter (een enorm bakbeest van 125 cc) scheuren we binnen een paar minuten naar het strand. Ook kun je hier in Canggu heel erg goed en gezond eten. Een hamburger van bieten, een kip-avocadowrap, een mango-kokosroom smoothiebowl met homemade granola en de nodige sappen en smoothies zijn al door ons verorberd in het ene na het andere hippe tentje. Ook aten we gisteravond in de tuin van een Balinees restaurantje, waar de konijntjes rondscharrelden en er live gitaar werd gespeeld. Vandaag aten we pal naast het strand, terwijl we genoten van een werkelijk waar prachtige zonsondergang. Zoals jullie horen, zijn wij erg tevreden en gelukkig hier!

Tot de volgende keer! Een van de laatste keren alweer..

Liefs Marieke en Joyce

• 24 November 2015 - 17:26

Mits:

Lieve schatten! Oo wat smul ik weer van jullie reisverslag! Geweldig. Jullie zijn zelf ook een attractie geweest zo te lezen. Jeetje wat lijkt me dat raar zeg. Maarja ligisch natuurlijk. Zulke lekkere blanke chika's zien ze niet elke dag! Haha. Meiden gebiet van julle laatste deel van de reis! Ben echt benieuwd wat jullie overall experience van bali en de gili zal zijn! Zou zelf zo graag nog een keer terug willen!! Veel plezier nog meiden en laat de roem als model jullie welgevallen haha xxx mits

• 24 November 2015 - 18:30

Ingrid:

Jeetje alweer zoveel dagen onderweg! Wat vliegt de tijd en wat is het super leuk om jullie verhalen steeds maar weer te lezen! Nog maar 3 weekjes om hiervan te genieten en dat ga ik zeker doen! Genieten jullie nog maar lekker en tot de volgende blog